Pagina principala  |    Forum  |    Despre Noi  |    Contact  |    MAGAZIN  |    PRODUSE LA PROMOTIE
ro en fr de hu it









<< Septembrie 2017 >>
  Lu. Ma. Mi. Jo. Vi. Sa. Du.
>  0  0  0  0 1 2 3
> 4 5 6 7 8 9 10
> 11 12 13 14 15 16 17
> 18 19 20 21 22 23 24
> 25 26 27 28 29 30  0


NECESITATILE ENERGETICE (CALORICE) ALE ORGANISMULUI

O problemă de strictă actualitate la care în cele ce urmează o să căutăm să-i dăm cel puţin un răspuns satisfăcător.

 

În stare de repaus necesarul caloric, în cazul bărbaţilor se stabileşte potrivit următoarei formule matematice:

 

Necesarul caloric în stare de repus = 1 x greutatea/masa corporală/kg x 24;

În cazul femeilor formula este asemănătoare, însă diferă valoarea unei constante, astfel ea devenind:

 

Necesarul caloric în stare de repaus = 0,9 x greutatea/masa corporală/kg x 24.

Datele mai sus amintite reprezintă nişte principii nutriţioniste care sunt asociate unui consum energetic (caloric) care exclude din capul locului acumularea în organism a grăsimilor corporale, pe ceastă cale.

 

Totuşi, valorile medii de grăsimi corporale înregistrate, în cazul bărbaţilor se situează în jurul a 20%, iar în cazul femeilor, în jurul valorii de 28%. De aici rezultă şi o altă inerelaţie, cu cât cantitatea (volumul) grăsimilor corporale este mai mare, cu atât vom fi în măsură să ardem o cantitate mai mică, deoarece cantitatea de energie consumată se află în directă corespondenţă cu volumul masei musculare. Drept urmare, cu cât avem o musculatură mai masivă, cu atât vom fi în măsură să ardem mai multă grăsime.

 

Ca urmre a stimulării/accelerării metabolismului, cantitatea de grăsimi corporale eliminată va creşte, în mod semnificativ. Toate acestea îşi au sursa sigură în efectuarea mişcării, a sportului, căci prin sport se relizează cei trei factori amintiţi şi anume: creşterea volumului masei musculare, accelerarea proceselor metabolice şi consumarea rezervelor energetice ale organismului, implicit arderea grăsimilor corporale.

 

Necesarul caloric al organismului stabilit pe baza formulelor mai sus prezentate nu sunt ceva tabuu, putând surveni modificări, de la caz la caz, după cum vom menţiona în continuare.

 

Cel mai bine, necesarul energetic al organismului poate fi determinat de către nutriţionişti şi în această lumină trebuie să ne facem un obicei în ceea ce priveşte consultarea acestora.

Totuşi, pe baza caracteristicilor psihosomatice ale fiecăruia, în parte putem obţine rezultate foarte bune, dacă vom ţine cont de datele cuprinse în tabelul de mai jos, date care evidenţiază tipul clinic al subiecţilor, în funcţie de nivelul grăsimilor corporale.

 

TIPURI CLINICE DE SUBIECŢI:

CONFORMAŢIA CORPORLĂ

SEXUL SUBIECŢILOR

NIVELUL GRĂSIMILOR CORPORALE ÎN %

SEXUL SUBIECŢILOR

NIVELUL GRĂSIMILOR CORPORALE ÎN %

1.slab

Bărbaţi

+10

Femei

+14

2.normal

Bărbaţi

+14

Femei

+18

3.supraponderal (d.pd.v. clinic)

Bărbaţi

+20

Femei

+28

4.obezitate avansată (excluzând obezitatea morbidă)

Bărbaţi

28

Femei

+38

 

Un alt criteriu demn de luat în seamă este nivelul de activitate fizică în care se circumscriu  posibilii subiecţi interesaţi. În acest scop trebuie să avem în vedere necearul caloric al orgnismului pentru o oră, când se află în stare de repaus şi de aici pornind vom putea, în funcţie de activitatea ce o desfăşurăm şi de tipul efectiv întrebuinţat, să calculăm cu o precizie suficient de mare necesarul caloric.

 

EXEMPLU:

Dacă în stare de repaus consumăm în fiecare oră 85 calorii, iar dacă activitatea ce o vom presta se circumscrie unui nivel de efort scăzut, în cazul bărbaţilor această valoare find de 300%, atunci cele 85 calorii amintite  vor fi înmulţite cu 3. Valoarea obţinută, respectiv 255 va fi la rândul ei înmulţită cu un coeficient, respectiv cu 0,9 rezultând în final valoarea de 229,5 calorii. Această valoare însumată pentru toate orele dintr-o zi oarecare vor da necesarul caloric zilnic.

 

În mod uzual marea majoritate a oamenilor mănâncă de cinci ori, fapt pentru care servirile/mesele trebuie stabilite judicios. În zilele în care efectuăm antrenamente necesarul caloric poate fi suplimentat uşor, iar în zilel destinate recuperării vom mânca de bună seamă mai puţin.

 

Dacă dorim să fim mai meticuloşi, prin întrebuinţarea datelor cuprinse în tabelul de mai jos ne vom putea stabili cu o precizie superioară necesarul caloric zilnic:

 

EXEMPLU:

Pornim de la ipoteza de lucru potrivit căreia avem o masă corporlă de 50 kilograme.

Masa corporală totală şi necearul caloric în stare de repaus

Conformaţia/configuraţia corporală

Necesarul caloric pentru o oră de activitate

50 kilograme

1

1091/24= 45 cal/h în acest caz desfăşurând activităţi fizice comune timp de o oră = 45 x200%, respectiv 45x2=90cal;

Bărbaţi 1091(45)

2

Mai puţin cu 5%, din valoarea iniţială, respectiv 85,5cal

Femei 982 (41)

3

Mai puţin cu încă 55, respectiv 81cal;

 

4

Cu încă 5% mai puţin, respectiv 76,5 cal.

 

Aceste date orientative sunt foarte bune şi va trebui să ţinem cont de ele.

 

Cu alte cuvinte, metabolismul înseamnă toate schimbările care au loc în corpul uman. Se vorbeşte adesea despre –RATA METABOLISMULUI BAZAL.

 

METABOLISMUL BAZAL -este măsurat în CONDIŢII BAZALE, de repaus, post alimentar, temperatură confortabilă, fără efort fizic intens în perioada anterioară (de obicei după o noapte de somn odihnitor) şi eliminând toţi factorii psihici şi fizici care produc excitaţie. La adultul normal, rata metabolimului bazal este în medie de 70 kcal/oră.

 

Iată o formulă (ECUAŢIA HARIS-BENEDICT) -prin care vă puteţi determina rata metabolismului bazal (RMB):

RMB-FEMEI = 655+(9,5xG kg)+(1,8xH cm)- (4,7x V ani);

RMB-BĂRBAŢI = 66+(13,7xG kg.)+(5xH cm)-(6,8x V ani);

Dacă doriţi să aflaţi care este rata metabolismului în funcţie de activitatea voastră faceţi următoarele calcule:

SEDENTAR-RMB X 1,2

ACTIVTATE FIZICĂ UŞOARĂ-RMB X 1,375;

ACTIVITATE MODERATĂ-RMB X 1,55;

ACTIVITATE INTENSĂ-RMB X 1,725;

ACTIVITATE FOARTE INTENSĂ-RMB X 1,9.

 

Care sunt factorii ce influenţează rata metabolismului?

 

Principalul factor care determină cel mai intens efect asupra ratei metabolismului este efortul fizic. Efortul fizic maximal poate creşte în câteva secunde producţia de căldură de 50 de ori faţă de normal. Gândiţi-vă nu numai cât transpiraţi şi cât de cald vă este după ce alergaţi ca să prindeţi autobuzul...De aceea, este foarte important ca cei ce vor să slăbească să conştientizeze faptul că efortul fizic este un ajutor esenţial.

 

Alţi factori determinanţi sunt mărimea şi compoziţia corpului. Un corp mai mare înseamnă mai multe celule care trebuie să fie menţinute în funcţiune, ceea ce presupune mai multă energie. Pe de altă parte, pentru a mişca un corp mai greu, e nevoie de implicarea mai multor fibre musculare, deci mai multă energie consumată.

 

Compoziţia corpului este de asemenea un factor important, deoarece ţesutul muscular este un ţesut metabolic foarte activ, aici având loc mare parte dintre procesele metabolice numite popular „arderi”, în timp ce ţesutul adipos este un ţesut aproape inert din punct de vedere metabolic. Iată deci cum un corp mai musculos va „arde” mai multe grăsimi în timpul efortului fizic, decât unul cu masă musculară redusă.

Pornind de la ideea anterioară, putem să realizăm că bărbaţii, care au masa musculară mai dezvoltată decât a femeilor, vor avea şi o rată metabolică mai crescută. Deci şi sexul este un factor de luat în seamă.

Vârsta este un element important, care influenţează metabolismul. După 30 de ani, rata metabolismului începe să se reducă treptat.

 

Conform studiilor, practicarea regulată a exerciţiilor fizice contribuie esenţial la păstrarea masei musculare, deci indirect contribuie la menţinerea unui metabolism optim.

De fiecare dată când mâncăm ceva, are loc procesul de digeste, proces care presupune consum caloric. Iată deci cum alimentaţia, proces consumator de energie, are o influenţă directă asupra ratei metabolismului.

  
Informaţii



Articole ProLife


Linkuri

Utilitatea articolului
Acest articol a fost notat de vizitatori cu nota medie .


Scrie un comentariu
Nu aveti posibilitatea de a adauga comentarii! Vă mulţumim









Ultimele link-uri adăugate
shopmania.ro
Piscine Ecologice
Revista LYL
Suplimente Nutritive
Nutrex Research
Muscle Asylum Project
Syntrax Innovations
Anabolic Xtreme
www.gasparinutrition.com
www.maxfitmag.com

ISO 9001
ISO 9001

ProNutrition VitaLife Nature's Best MadMax Nutrend USA Natural Max Performance BSN MuscleTech Jasper Syntrax Gaspari Nutrition
 
promovat si listat in directoarele web
  Medicina Director Web - unLink.ro - Adauga si site-ul tau Smartbuy.ro - preturi si comparatii Addsite:: Magazine online - Sport TRAFIC TRIPUL - Directo Web Promovare Web ClickLink.ro Director Web Romanian Top66 jocuri Director Web Romania Acid Links - director web Adauga site in top online sanatate familie intretinere Cazare Predeal Adevarate.Net Poliamida Director Web AdSmarty Web Design Desene de colorat Bloogle Director Web ClickLink.ro Director web romania dotro.cn Promovat de Red-Web Dot Romania Director Web dYr.ro Reviste eLinks.ro Cel mai cuprinzator director romanesc Fier forjat Informatii in timp real www.realtimeinfo.ro Director web Director Web SEODIR SEO Romania Pagina indexata de motorul de cautare Romanesc  indexsite Director Web Inscrie.com Medicamente LinkPlus Siteuri