Pagina principala  |    Forum  |    Despre Noi  |    Contact  |    MAGAZIN  |    PRODUSE LA PROMOTIE
ro en fr de hu it









<< Septembrie 2017 >>
  Lu. Ma. Mi. Jo. Vi. Sa. Du.
>  0  0  0  0 1 2 3
> 4 5 6 7 8 9 10
> 11 12 13 14 15 16 17
> 18 19 20 21 22 23 24
> 25 26 27 28 29 30  0


REFACEREA DUPA ANTRENAMENT
Refacerea este definita ca fiind restabilirea capacitatii de performanta dupa o sedinta antrenament sau dupa o competitie. Trebuie perceputa ca o perioada de recuperare dupa efortul fizic, in cursul caruia a fost atins pragul de oboseala si are o foarte mare importanta. Timpul de refacere nu trebuie sa fie nici prea scurt (refacere insuficienta), nici prea lung (capacitatea de performanta nefiind inca restabilita la nivel optim).

Este important sa intelegem ca un progres regulat presupune inevitabil niste faze de stagnare, chiar de reducere a performantei. Metodele de refacere au drept obiectiv grabirea recuperarii si prevenirea accidentarilor. Oboseala este atat de natura fizica, cat si psihica, de aceea refacerea trebuie sa se adreseze ambelor componente.

Din punct de vedere mental, un efort care genereaza oboseala induce un stres caruia trebuie sa ii corespunda o reactie invers egala, care vizeaza relaxarea. Aceasta nu trebuie privita ca o leneveala, ci ca pe o pauza benefica. Multi au convingerea ca incetinirea ritmului de antrenament conduce obligatoriu la o scadere a performantei.

Ce este oboseala?

Starea de oboseala reprezinta o reactie fiziologica, o inhibitie de protectie la nivelul sistemului nervos central, ce apare ca urmare a unei activitati cu o anumita durata si intensitate.

Practic oboseala este calea organismului de a se opune continuarii efortului, astfel incat prin refacere naturala sa inlature consecintele negative, iar daca raportul optim dintre antrenament si refacere este alterat poate aparea oboseala patologica.

In incercarea de a explica oboseala, cercetatorii si-au indreptat atentia asupra:

- sistemelor energetice (ATP-CP, glicolitic, oxidative)
- acumularea de produsi de metabolism intermediar (in special acidul lactic, care ar bloca contractiile musculare)
- sistemul nervos explica oboseala patologica prin blocaj sinaptic neuromuscular, ceea ce opreste transmiterea influxului nervos de la nerv la muschi
- incapacitatea mecanismului contractile al fibrelor musculare de a se desfasura normal

Din punct de vedere clinic se poate vorbi de doua forme de oboseala: musculara (periferica) si neuropsihica (centrala).

Sistemele energetice si oboseala

Ne amintim faptul ca creatinfosfatul este utilizat in conditii anaerobe pentru a reface stocul de ATP. S-a constatat ca in timpul contractiilor maximale repetate, oboseala coincide cu depletia CP. Prin diminuarea rezervelor de CP, ATP-ul nu mai poate fi refacut si nivelele acestuia scad.

Ce ar putea fi de facut? Mentinerea unui ritm de executie al antrenamentului care sa permita refacerea rezervelor de ATP. Aceasta capacitate de observare a necesitatilor individuale se obtine in ani de experienta si de antrenament.

In eforturile de anduranta scurte epuizarea rezervelor de CP este insotita si de cresterea nivelului de acid lactic, iar in eforturile de anduranta medie cresterea acidului lactic se insoteste si de cresterea nivelului de ammoniac.

In eforturile de anduranta de lunga durata apare epuizarea glicogenului muscular, care este sursa principala de energie pentru sinteza ATP-ului.

Muschii depind de un aport constant de glycogen pentru a face fata efortului (moderat). In cazul eforturilor ce dureaza cateva ore, numai glicogenul muscular nu poate constitui singura sursa de energie. Ficatul pune la bataie resursele sale de glycogen, alimentand constant sangele cu glucoza, insa si rezervele lui sunt limitate sin u poate produce rapid glucoza din alte substraturi. Mai putin important pentru cei ce practica culturism, dar foarte important pentru atletii de anduranta, este ameliorarea performantelor prin asigurarea unor rezerve sporite de glicogen muscular.

Produsii de metabolism intermediar si oboseala

Acidul lactic este un metabolit ce apare in glucoza anaeroba, deci in eforturi musculare relative scurte si intense. Cand acidul lactic este produs in cantitate crescuta, el se va disocia in lactate si ioni de hidrogen care se acumuleaza, ceea ce va conduce la acidoza.

Activitatile de scurta durata si intensitate mare, cum este si antrenamentul de culturism, depind de glicoliza anaeroba si vor induce formarea de acid lactic si ioni de hidrogen.

Daca in celule nu ar exista sisteme tampon, cum este bicarbinatul, efectele acidozei ar fi devastatoare pentru structurile celulare. Cresterea aciditatii conduce la inhibarea enzimelor sistemului glicolitic, ceea ce reduce producerea ATP-ului pana la incetarea completa a sa.

De asemenea, ionii de hidrogen interfereaza cu cuplarea fibrelor de actina si miozina, ceea ce scade forta contractiilor. In felul acesta sportivul este fortat sa inceteze efortul. Dupa o repriza de 20-30 secunde de efort maximal e nevoie de 30-35 minute pentru ca sa se ajunga la un ph normal .

Sursa: “Super Fit”, Dr. Serban Damian
  
Informaţii


Articole ProLife


Linkuri

Utilitatea articolului
Acest articol a fost notat de vizitatori cu nota medie .


Scrie un comentariu
Nu aveti posibilitatea de a adauga comentarii! Vă mulţumim









Ultimele link-uri adăugate
shopmania.ro
Piscine Ecologice
Revista LYL
Suplimente Nutritive
Nutrex Research
Muscle Asylum Project
Syntrax Innovations
Anabolic Xtreme
www.gasparinutrition.com
www.maxfitmag.com

ISO 9001
ISO 9001

ProNutrition VitaLife Nature's Best MadMax Nutrend USA Natural Max Performance BSN MuscleTech Jasper Syntrax Gaspari Nutrition
 
promovat si listat in directoarele web
  Medicina Director Web - unLink.ro - Adauga si site-ul tau Smartbuy.ro - preturi si comparatii Addsite:: Magazine online - Sport TRAFIC TRIPUL - Directo Web Promovare Web ClickLink.ro Director Web Romanian Top66 jocuri Director Web Romania Acid Links - director web Adauga site in top online sanatate familie intretinere Cazare Predeal Adevarate.Net Poliamida Director Web AdSmarty Web Design Desene de colorat Bloogle Director Web ClickLink.ro Director web romania dotro.cn Promovat de Red-Web Dot Romania Director Web dYr.ro Reviste eLinks.ro Cel mai cuprinzator director romanesc Fier forjat Informatii in timp real www.realtimeinfo.ro Director web Director Web SEODIR SEO Romania Pagina indexata de motorul de cautare Romanesc  indexsite Director Web Inscrie.com Medicamente LinkPlus Siteuri