Pagina principala  |    Forum  |    Despre Noi  |    Contact  |    MAGAZIN  |    PRODUSE LA PROMOTIE
ro en fr de hu it









<< Iunie 2017 >>
  Lu. Ma. Mi. Jo. Vi. Sa. Du.
>  0  0  0 1 2 3 4
> 5 6 7 8 9 10 11
> 12 13 14 15 16 17 18
> 19 20 21 22 23 24 25
> 26 27 28 29 30  0  0


MUSCULATURA SPATELUI
Datorita dimensiunilor mari ale suprafetei spatelui si numeroaselor grupe musculare plasate pe mai multe straturi si niveluri, in tehnica de lucru cu greuatati acestea sunt divizate in doua mari zone: musculatura spatelui superior si musculatura spatelui inferior. In cadrul spatelui superior vom discuta despre muschi: cel trapez, romboid, marele dorsal, iar pentru spatele inferior, muschiul patratul lombelor, muschii spinali, muschii sacrospinali, erectori, transversul spinos, muschiul posterior si inferior.

MUSCULATURA SPATELUI SUPERIOR

Principalii muschi ai spatelui superior sunt: muschiul trapez, marele dorsal, micul si marele rotund, muschii romboizi. Acestia au urmatoarele actiuni:
- Rotatori externi si interni ai bratului;
- Raspund de miscarile omoplatului;
- Abductia si adductia bratului;
- Retroductia umarului etc.

Muschiul marele dorsal are o forma lata si alungita si se gaseste in prim- planul musculaturii spatelui, evidentiindu-se lateral, sub axila. El are rolul de a se apropia (adductie) bratul, efectueaza rotatia interna si extensia acestuia, proiecteaza umarul inapoi si, cand are punct fix pe humerus, ridica toracele.

Muschii romboizi sunt muschi lati, ce se gasesc pe peretele posterior al spatelui, intre omoplati, si trag omoplatii inauntru imprimand umerilor o miscare de proiectie inapoi, lucreaza in opozitie cu muschii pieptului, care trag umerii spre inainte. Exercitiile pentru dezvoltarea musculaturii spatelui solicita in acelasi timp si musculatura bratelor, de aceea, acestea au un rol de definire a muschilor bicepsi, tricepsi precum si a musculaturii antebratelor. Exercitiile pentru muschii romboizi sunt denumite in literatura romaneasca si „ramat”. Aceste exercitii se pot efectua din pozitia stand (in picioare), din stand aplecat, din asezat sau din culcat facial cu sprijin pe piept sub diferite unghiuri formate de corp cu solul. Tinand cont de aceste pozitii vom intalni:

- Ramat orizontal, cand se lucreaza din asezat sau din stand, dar bratele efectueaza o miscare de tragere spre piept pornind din pozitia initiala cu bratele intinse inainte;
- Ramat vertical, cand corpul este in pozitia stand aplecat sau culcat facial, mai precis cand bratele efectueaza o ridicare a greutatii sau, cu alte cuvinte, greutatea urmeaza o traiectorie ascendenta.

In cazul ramatului orizontal, in pozitia initiala umerii sunt dusi (stransi) spre inainte, iar pieptul „adunat”. In momentul efectuarii miscarii, umerii sunt trasi spre inapoi, muschii pieptului se intind, iar omoplatii tind sa se atinga. Exercitiile prin care se ridica greutatile (la helcometru), iar bara are o traiectorie descendenta (tractiuni), spre barbie sau la ceafa, necesita o viteza de lucru mai mica si o miscare cat mai ampla. In astfel de exercitii, umerii sunt ridicati cat mai mult (umerii ating urechile), iar in momentul efectuarii miscarii acestia coboara odata cu ridicarea greutatii (in cazul aparatelor cu scripeti) sau a corpului pe verticala (in cazul tractiunilor la bara) si astfel se incordeaza musculatura spatelui. La exercitiile la care bara se trage la piept (aducandu-se de dus) musculatura spatelui este implicata intr-o proportie de 2/3, iar la cele in care bara este dusa la ceafa, in proportie de 1/3. Celelalte parti sunt preluate de musculatura umerilor, pieptului, abdomenului, etc. La toate exercitiile pentru dezvoltarea musculaturii spatelui sunt implicati si muschii bratelor, cei mai utilizati fiind muschii bicepsi si muschii extensori si flexori ai antebratelor. Deoarece muschii spatelui sunt mari (ocupa suprafete mari) in comparatie cu cei ai bratelor, enumerati mai sus, necesita utilizarea unor greutati mari, pe care muschii bratelor nu le pot controla. De aceea, acestia vor fi mereu folositi doar ca niste „carlige”, controlul greutatii fiind realizat de spate printr-o concentrare si incordare maxima.

La ramatul vertical, precum si la indreptari (aplecari), pe langa musculatura antebratelor, cu ajutorul careia se apuca si se sustine greutatea, mai sunt implicati si umerii. Este important de retinut ca muschii vizati sunt cei ai spatelui si trebuie sa ne concentram atentia asupra lor. Bratele nu trebuie sa fie folosite prea mult.

O alta grupa musculara, de care trebuie tinut cont in timpul prelucrarii musculaturii spatelui superior, este cea a muschilor lombari, care sunt muschi stabilizatori, fiind solicitati permanent la mentinerea pozitiei stand. Cele mai eficiente exercitii pentru muschii lombari sunt „indreptarile”. La acest exercitiu, spatele este in usoara extensie, dupa care se realizeaza aplecarea spre inainte. Miscarea se efectueaza din zona coloanei lombare; tot restul spatelui trebuie tinut drept si incordat, pana se ajunge ca trunchiul sa fie paralel cu solul (sa fie 90⁰ intre coapse si trunchi), dupa care se revine la pozitia initiala. Pentru ca acestia sunt muschi stabilizatori (dupa cum am mai amintit), ei nu pot realiza un efort prea mare. De aceea, se recomanda protejarea prin folosirea centurilor speciale (de culturism) sau prin alternarea antrenamentelor in care se folosesc greutati mici; ca programare este suficient o data pe saptamana. Pentru a izola muschii lombari in timpul indreptarii trunchiului, genunchii sunt usor indoiti pentru a nu fi implicati si muschii bicepsi femurali (situati la nivelul coapsei posterioare). Multi culturisti folosesc „indreptarile” cu genunchii intinsi pentru solicitarea si prelucrarea musculaturii coapsei posterioare si in special pentru bicepsii femurali.

Implicarea partii inferioare a spatelui este prezenta si la alte exercitii, de obicei la cele care necesita incordari puternice datorita greuatatilor foarte mari (genuflexiuni). Muschiul trapez reprezinta o grupa importanta a spatelui superior, cu suprafata destul de mare si cu un rol bine definit. Este situat in plan superficial, impartit in portiuni: superioara, mijlocie si inferioara. Are ca actiune ridicarea umarului si bascularea omoplatului, proiectarea umarului inainte, fiind responsabil de miscarile capului.

Sursa: „Culturism: intretinere si competitie” - Marin Chirazi, Petru Ciorba, editura Polirom 2006; p.113-116
  
Informaţii


Articole ProLife


Linkuri

Utilitatea articolului
Acest articol a fost notat de vizitatori cu nota medie .


Scrie un comentariu
Nu aveti posibilitatea de a adauga comentarii! Vă mulţumim









Ultimele link-uri adăugate
shopmania.ro
Piscine Ecologice
Revista LYL
Suplimente Nutritive
Nutrex Research
Muscle Asylum Project
Syntrax Innovations
Anabolic Xtreme
www.gasparinutrition.com
www.maxfitmag.com

ISO 9001
ISO 9001

ProNutrition VitaLife Nature's Best MadMax Nutrend USA Natural Max Performance BSN MuscleTech Jasper Syntrax Gaspari Nutrition
 
promovat si listat in directoarele web
  Medicina Director Web - unLink.ro - Adauga si site-ul tau Smartbuy.ro - preturi si comparatii Addsite:: Magazine online - Sport TRAFIC TRIPUL - Directo Web Promovare Web ClickLink.ro Director Web Romanian Top66 jocuri Director Web Romania Acid Links - director web Adauga site in top online sanatate familie intretinere Cazare Predeal Adevarate.Net Poliamida Director Web AdSmarty Web Design Desene de colorat Bloogle Director Web ClickLink.ro Director web romania dotro.cn Promovat de Red-Web Dot Romania Director Web dYr.ro Reviste eLinks.ro Cel mai cuprinzator director romanesc Fier forjat Informatii in timp real www.realtimeinfo.ro Director web Director Web SEODIR SEO Romania Pagina indexata de motorul de cautare Romanesc  indexsite Director Web Inscrie.com Medicamente LinkPlus Siteuri